مطالب آموزشی

آموزش مقدماتی فارکس - درس 1: بازار فارکس چیست؟

افشای ریسک: در بازار فارکس برای موفقیت و کسب سود نیاز به دانش و تجربه فراوان میباشد. افرادی که بدون دانش و تجربه کافی وارد این بازار میشوند تمام سرمایه خود را از دست خواهند داد.

به زبان ساده فارکس بزرگترین بازار مالی در جهانه که مکان خاصی نداره و در اون ارز معامله میشه و ارزش ارزها نسبت به هم سنجیده میشه.

 بازار مبادلات ارز
مبادلۀ ارز همواره برای تجارت خارجی و انجام کسب و کار مهم بوده و همچنان مهم است. اینکه این چگونه رخ می دهد و بازار مبادلۀ ارزی چگونه کار می کند برای بسیاری از افراد جالب است. برای درک دقیق و صحیح اساس و مکانیزم این بازار ابتدا باید نگاهی به تاریخچۀ پیدایش و وضعیت کنونی اش بیاندازیم.

تاریخچۀ بازار فارکس
دو رویداد تاریخی نقشی کلیدی در ایجاد بازار فارکس و توسعۀ آن ایفا می کنند که عبارتند از ایجاد سیستم پایۀ استاندارد طلا (Gold Standard) و سیستم برتون وودز (Bretton Woods).

سیستم های پایۀ استاندارد طلا و برتون وودز
سیستم پایۀ استاندارد طلا (Gold Standard) در سال 1875 ایجاد شد. ایدۀ اصلی پشت این سیستم این بود که دولت ها پیشتیبانی یک ارز توسط طلا را تضمین کنند. تمامی کشورهای اقتصادی مهم یک سیستم استانداردی را وضع کردند که طی آن یک ارز می تواند به ازای مقدار ثابتی از طلا مبادله شود. به این ترتیب، به منظور تعیین ارزش یک ارز در برابر ارز دیگر لازم بود که نسبت مقدار طلای مورد نیاز برای خریدش را به دست آورند و در نتیجه نرخ مبادله ای تعیین می شد. این اولین ابزار استاندارد مبادلۀ ارز در طی تاریخ است که در آن زمان کشورها به دنبال اتخاذ سیاست های کنترلی مبادله ای پولی بودند. هرچند جنگ جهانی اول به این سیستم پایان داد چراکه کشورها به دنبال سیاست های پولی ای بودند که مقید به سیستم نرخ مبادله ای ثابت در سیستم پایۀ استاندارد طلا نباشند.
اهمیت یک سیستم پولی جایگزین برای سیستم پایۀ استاندارد طلا باعث شد تا 700 نماینده از متفقین در ژوئیۀ سال 1944 در شهر "برتون وودز" (نیو همپشایر، ایالات متحده) گرد هم آیند تا قراردادی برای ایجاد یک سیستم جدید ارتباطات پولی منعقد نمایند. قراردادی که منجر به ایجاد سیستمی شد که به سیستم مدیریت پولی بین المللی برتون وودز مشهور گردید. ایجاد این سیستم باعث شکل گیری نرخ های مبادلاتی ثابت شد چراکه ایالات متحده ارزش دلار به ازای هر اونس طلا را 35 دلار تعیین کرد و دیگر کشورها نیز ارزهای شان را به دلار تثبیت کردند. به این ترتیب دلار آمریکا تبدیل به ارز ذخیرۀ اصلی و تنها ارزی که توسط طلا پشتیبانی می شود گردید. هرچند در سال 1970 میزان ذخایر طلای ایالات متحده به قدری کم بود که خزانه داری آن کشور نمی توانست با آن، ذخایری که توسط بانک های مرکزی خارجی نگهداری می شوند را پوشش دهد.
ایالات متحده در سال 1971 اعلام کرد که دیگر اقدام به تبدیل طلا به ازای دلار که بانک های مرکزی خارجی ذخیره کرده اند نمی کند. اینجا پایان سیستم برتون وودز و آغاز سیستم معاملات فارکس بود.

بازار فارکس چیست؟
بازار مبادلات ارز خارجی که فارکس نامیده می شود یک بازار جهانی است که در آن ارز معامله می شود. هیچ بازار متمرکزی که در آن معاملات انجام شوند وجود ندارد بلکه معاملات فارکس بطور فرابورس الکترونیکی (OTC) انجام می شوند که به معنای آن است که تمام معاملات از طریق کامپیوتر توسط معامله گران و دیگر فعالان بازار در سرتاسر جهان انجام می شوند.
بازار مبادلات ارز بزرگترین بازار مالی در جهان است که میانگین گردش مالی روزانه در آن بطور مستمر در حال افزایش است. گردش مالی روزانه معاملات در جهان 4 تریلیون دلار تخمین زده می شود که 80% از آن مربوط به معاملات ریسکی به منظور کسب سود از معاملۀ تفاوت های نرخ مبادله ای است.
چنین حجمی معنایش این است که نقدینگی بازار، مجموع حجم خرید فروش در یک دورۀ زمانی مشخص، بسیار بالا است. این یک عامل بسیار مهم است که به امکان خرید و فروش آسان ارزها را فراهم می آورد و بخصوص از منظر یک سرمایه گذار تعیین کنندۀ میزان سهولت تغییر قیمت ارز در یک دورۀ زمانی معین است.

نحوۀ معاملۀ در بازار فارکس
معامله ای که در بازار مبادلات ارزی صورت می گیرد همزمان شامل خرید یک ارز و فروش ارز دیگر می شود. به این دلیل که ارزش یک ارز مرتبط با ارز دیگر است و توسط مقایسۀ آن دو با هم تعیین می شود. معاملۀ فارکس از منظر یک معامله گر خرد، حدس مقدار یک ارز در برابر ارز دیگر است.
هر جفت ارز به عنوان یک واحد مستقل متشکل از "ارز پایه" (اولین ارز) و "ارز متضاد (یا مظنه)" (دومین ارز) می باشد که می توان آن را خرید یا فروخت که نشان می دهد چه مقدار از ارز متضاد برای خرید یک واحد از ارز پایه مورد نیاز است. بنابراین، در جفت ارز EUR/USD، ارز EUR را ارز پایه و USD را ارز مظنه می نامند. اگر انتظار داشته باشید که قیمت یورو در برابر قیمت دلار آمریکا افزایش پیدا می کند در آن صورت می توانید جفت ارز EUR/USD را بخرید. خرید یک جفت ارز به معنای خرید ارز پایه (در اینجا EUR) و فروش ارز متضاد (در اینجا USD) است. بنابراین قاعدتاً شما جفت ارز EUR/USD را در قیمتی پایین تر می خرید و سپس آن را در قیمتی بالای می فروشید و در نتیجه سود می کند. اگر انتظار دارید که قیمت یورو در برابر دلار کاهش پیدا کند در آن صورت می توانید این جفت ارز را بفروشید یعنی اینکه یورو را می فروشید و همزمان دلار آمریکا را می خرید.
هرچند خطر همواره وجود دارد. اگر انتظار داشته باشید که قیمت یورو در برابر دلار افزایش پیدا کند و به همین دلیل اقدام به خرید یورو در برابر دلار کنید اما بر خلاف انتظار شما قیمت دلار افزایش پیدا کند در آن صورت زیان می کنید. بنابراین در کنار کسب سود باید خطرات آن را نیز در نظر داشته باشید.

ساعات بازار فارکس
بازار مبادلات ارز در تمام طی روز به شدت فعال است و قیمت ها دائماً در حال تغییر می باشند. این تنها بازاری است که حقیقتاً پنج روز در هفته بطور 24 ساعته باز است. ارزها در بزرگترین بورس های سهام و بازارهای سرتاسر جهان معامله می شوند: در زوریخ، هنگ کنگ، نیویورک، توکیو، فرانکفورت، لندن، سیدنی و پاریس. این به آن معنا است که این بازار در ساعات کاری تمام کشورها فعال است. هرگاه بازار در ایالات متحده بسته شود، روز کاری در توکیو و هنگ کنگ شروع می شود.
انعطاف زمان، کار را برای معامله گرانی که برنامۀ کاری پرمشغله ای دارند راحت می کند. لازم نیست که آنها نگران ساعات باز و بسته شدن بازار باشند و آزادند در هر ساعتی که برای شان راحت بود معامله انجام دهند.

فعالان بازار فارکس
بازار مبادلات ارز از فعالان متفاوتی تشکیل شده است که بازیگران بازار فارکس نیز نامیده می شوند و با انگیزه های کاملاً مختلفی در بازار به معامله می پردازند. این به آن معنا است که حضور در معاملات بازار فارکس فقط برای اهداف سفته بازی نیست. هر کدام از فعالان نقش خود را در بازار ایفاء می کند که تمامیت و ثبات آن را فراهم می کند.
بازیگران اصلی این بازار عبارتند از:
  • دولت های و بانک های مرکزی
  • شرکت ها و بانک های بازرگانی
  • صندوق های تامین سرمایه
  • شرکت های کارگزاری
  • سرمایه گذاران
  • معامله گران خرد فارکس
  • سفته بازان


آموزش مقدماتی فارکس - درس 1: بازار فارکس چیست؟


آموزش مقدماتی فارکسمطالب آموزشی فارکس بازار مبادلات ارزفعالان بازار فارکسساعات بازار فارکسنحوۀ معاملۀ در بازار فارکستاریخچۀ بازار فارکسبرتون وودز
چرا تریدر موفقی نمیشم؟ چرا تریدر موفقی نمیشم؟
لینک ویدئو در آپاراتhttps://www.aparat.com/v/fThSMلینک ویدئو در یوتیوبhttps://youtu.be/9PHEQgFEVmAلینک ...

بیت کوین چیست؟ بیت کوین چیست؟
بیت کوین در ذات نوعی پول دیجیتال غیر متمرکز است که هرکسی ...

آموزش فعالسازی و دریافت ریبیت (کش بک ، Cashback) در بروکر لایت فارکس آموزش فعالسازی و دریافت ریبیت (کش بک ، Cashback) در بروکر لایت فارکس
متن کامل آموزشhttp://fa.fxrebate90.com/?a=blog&p=details&id=28لینک ویدئو ...

آموزش فعالسازی و دریافت ریبیت (کش بک ، Cashback) در بروکر آلپاری آموزش فعالسازی و دریافت ریبیت (کش بک ، Cashback) در بروکر آلپاری
لینک ویدئو در آپاراتhttps://www.aparat.com/v/gaW8zلینک ویدئو در یوتیوبhttps://www.youtube.com/watch?v=VB1a8uIVJpYلینک ...

حساب کپی ترید بروکر لایت فارکس چیست؟ حساب کپی ترید بروکر لایت فارکس چیست؟
لینک ویدئو در آپاراتhttps://www.aparat.com/v/dU19Wلینک ویدئو در یوتیوبhttps://www.youtube.com/watch?v=U-wry1RXXeYلینک ...

آموزش فعالسازی و دریافت روزانه ریبیت (کش بک ، Cashback) در بروکر آمارکتس AMarkets آموزش فعالسازی و دریافت روزانه ریبیت (کش بک ، Cashback) در بروکر آمارکتس AMarkets
ریبیت یا کش بک در واقع بخش قابل توجهی از هزینه اسپرد و یا ...

حساب پم (PAMM) بروکر آلپاری چیست؟ حساب پم (PAMM) بروکر آلپاری چیست؟
لینک ویدئو در آپاراتhttps://aparat.com/v/D6Uz9لینک ویدئو در یوتیوبhttps://youtu.be/T95E0KrMlIgلینک ...

زمان و نحوه واریز ریبیت یا کش بک در بروکرهای فارکس زمان و نحوه واریز ریبیت یا کش بک در بروکرهای فارکس
لینک ویدئو در آپاراتhttps://aparat.com/v/OY3Awلینک ویدئو در یوتیوبhttps://youtu.be/S3oMdTUcgEUلینک ...

ریسک فری کردن در معاملات فارکس ریسک فری کردن در معاملات فارکس
لینک ویدئو در آپاراتhttps://www.aparat.com/v/pLgFnلینک ویدئو در یوتیوبhttps://youtu.be/2YuVd4tn988لینک ...

آموزش فاندامنتال فارکس + نقشه راه آموزش فاندامنتال فارکس + نقشه راه
لینک ویدئو در آپاراتhttps://aparat.com/v/CJ2qdلینک ویدئو در یوتیوبhttps://youtu.be/kBM1rh72eCAلینک ...